احوال و آثار

it's me

محمد رضا نیکفر

 محمدرضا نیکفر

متولد چهارم آبان 1335، شهر اراک
آموزش:
تحصیل در دبستان دهگان، دبیرستان‌های کسری و صمصامی، همه در اراک
پلی‌تکنیک تهران، رشته مهندسی شیمی، آغاز تحصیل: مهر ۱۳۵۴، پایان: با اخراج به دنبال انقلاب فرهنگی.
دانشگاه کلن (آلمان)، در رشته‌های فلسفه، علوم سیاسی، خاورشناسی، آغاز تحصیل: ۱۹۸۶
پایان‌نامه دوره کارشناسی ارشد (۱۹۹۲): «جایگاه و نمایش روح در پدیدارشناسی هگل»
دکترا در دانشگاه کلن در رشته فلسفه، ۱۹۹۲ تا ۱۹۹۶
موضوع پایان‌نامه: «اصل دلیل در نزد مارتین هایدگر»
پس از دکترا، کار پژوهشی در دانشگاه کلن تا ۱۹۹۸. موضوع: اخلاق و خشونت.

کتاب‌شناسی گزیده

■ به آلمانی

- Die Erörterung des Satzes vom Grund bei Martin Heidegger, Frankfurt/M: Peter Lang Verlag, 1997
- “Heidegger, Hölderlin und der Antike Krug. Zur Heideggers alternativer Ästhetik’’ in: Paul Janssen u. Rudolf Wansing (Hg.): ErSchöpfungen, Philosophie im 20. Jahrhundert in ihrem Verhältnis zur Kunst, Köln 1997, S. 123ff.
-“Präsenz der Gewalt’’ in: A. Mones u. R. Wansing (Hg.): Endlich Philosophieren, Köln 2002, S. 107ff.

 

 

 

به فارسی:
خشونت، حقوق بشر، جامعه مدنی، تهران: طرح نو ۱۳۷۸.

ترجمه: هوبرت شلایشرت: شگردها، امکان‌ها و محدودیت‌های بحث با بنیادگرایان. درآمدی بر روشنگری، تهران: طرح نو، ۱۳۸۰
● کتاب‌های آماده برای بازخوانی و چاپ:
منتخب آثار ادموند هوسرل، ترجمه
همزمان درآمدی بر پدیدارشناسی
مقدمه هگل بر پدیدارشناسی روح، ترجمه و تفسیر
مفهوم صلح
حقانیت عصر جدید
حضور خشونت
نقد الهیات سیاسی
ایدئولوژی ایرانی
درآمدی بر فلسفه مارتین هایدگر

 

 

جستارها


● در نشریه‌ «نگاه نو» (تهران)

نقدی بر کتاب ساختار و تحلیل متن، ش. ۲۳، آذر–بهمن ۱۳۷۳
در ضرورت «تهافت دیگر»، ش. ۲۵، مرداد ۱۳۷۴
دکارت در قبیله ما، ش. ۲۹، مرداد ۱۳۷۵
اینترنت و برخی پیامدهای آن، ش. ۳۰، آبان ۱۳۷۵
در بن‌بست زمان، درآمدی بر اندیشه هایدگر، ش. ۳۱، بهمن ۱۳۷۵
هایدگر به چه کار ما می‌آید، ش. ۳۳، تابستان ۱۳۷۶
اندیشیدن فرارفتن است (در بیستمین سالگرد درگذشت ارنست بلوخ، فیلسوف امید)، ش. ۳۴، پاییز ۱۳۷۶
اخلاق و خشونت، ش. ۳۵، زمستان ۱۳۷۶
تلاشی برای دستیابی به مفهوم ایرانی جامعه مدنی، ش. ۳۶، بهار ۱۳۷۷
در مجمع‌الجزایر لیوتار، ش. ۳۷، تابستان ۱۳۷۷
ساخت‌شكنی «هستي‌شناسي حافظ»، ش. ۳۸، پاییز ۱۳۷۷
حقوق بشر و حقوق شهروند، ش. ۳۹، زمستان ۱۳۷۷
اسطوره دولت کاسیرر و ترجمه فارسی آن، ش. ۴۰، بهار ۱۳۷۸
آزادی انتخاب و انتخابات، ش.۴۱، تابستان ۱۳۷۸
در آستانه سده و هزاره‌ای تازه، ش. ۴۲، پاییز ۱۳۷۸
حضور خشونت، ش. ۴۴، بهار ۱۳۷۹
علی‌رغمِ یا به دلیلِ؟ ایدئولوژی و تاریخ آن، ش. ۴۵ (دوره جدید ۱) مرداد ۱۳۷۹
الهیات سیاسی، ش. ۴۷، بهمن ۱۳۷۹
پدیدارشناسی ۱۱ سپتامبر، ش. ۵۰، آبان ۱۳۸۰
گواهی‌های یک اندیشه و یک زندگی. بررسی جلد ۱۶ مجموعه آثار مارتین هایدگر، ش. ۵۰، بهمن ۱۳۸۰
بحثی درباره‌ شخصیت و اندیشه هایدگر، ش. ۵۲، اردیبهشت ۱۳۸۱
فهم و پیش‌فهم‌های هرمنوتیک، ش. ۵۵، بهمن ۱۳۸۱
هرمنوتیک و اصلاح‌گری دینی، ش. ۵۶، اردیبهشت ۱۳۸۲
انتقاد از ذات‌باوری اصلاح‌طلبان دینی در نمونه سروش، ش. ۵۷، خرداد ۱۳۸۲
درباره مفهوم صلح، ش. ۶۳-۶۵، ۱۳۸۴
هویت ایرانی چیست؟، ش. ۶۶، مرداد ۱۳۸۴
هویت و ایدئولوژی، ش. ۶۸، اردیبهشت ۱۳۸۵
فرهنگ، بدون محور و مرکز، ش. ۷۴، مرداد ۱۳۸۶
موقعیت و آزادی از دیدگاه سیمون دو بوار، ش. ۷۶، بهمن ۱۳۸۶.
۱۹۶۸: گسترش پهنه‌ امکان، ش. ۷۷، اردیبهشت ۱۳۸۷
درباره صنعتگری در ترجمه، به انگیزه ترجمه هستی و زمان به فارسی، ش. ۷۸، مرداد ۱۳۸۷.
● در نشریه‌ کیان (تهران):
بررسی اخلاقی حد مدارا، سال هشتم، بهمن - اسفند ۱۳۷۷
● در نشریه‌ آفتاب (تهران):
اخلاق اصلاح و اصلاح اخلاق، ش. ۸، مهر ۱۳۸۰
در دفاع از حقانیت عصر جدید، ش. ۱۸–۱۹، ۱۳۸۱
طرح یک نظریه بومی در مورد سکولاریزاسیون، ش. ۲۸، تیر ۱۳۸۲
● در نشریه باران (سوئد):
دین و حقوق بشر، ش. ۱۰، زمستان ۱۳۸۴
● در نشریه مدرسه (تهران):
دو جنبه‌ انکار هولوکاست. ش. ۳، بهار ۱۳۸۵
لوتر و دین‌پیرایی پروتستانی در سه بخش ۱۳۸۶
● گفتگو درباره یورگن هابرماس (۱۳۸۴)، منتشر شده در: علی پایا و محمدامین قانعی راد، هابرماس و روشنفکران ایرانی. تهران، ۱۳۹۵، ۴۵۵−۴۸۱.
وقتی که حرف می‌زنیم، نشریه مهراوه (اصفهان)، سال چهارم، بهار و تابستان ۱۳۸۷.
● بار گران تاریخ، نقد آگاه، ۱۳۸۸.
● آموختن و آمیختن. در: در جستجوی خرد و آزادی. ارج‌نامه دکتر عزت الله فولادوند. به کوشش جمعی از مؤلفان و مترجمان، تهران، انتشارات مینوی خرد ۱۳۹۶.

● گزیده‌ای از مقاله‌های منتشر شده در اینترنت
خوش‌باوری و خوش‌وحشتی
معنای معنا
ایمان و تکنیک
اندیشه انتقادی (۱۰۰ گفتار برای رادیو زمانه، شامل گفتارهایی درباره اقتصاد سیاسی دین)
درباره رمان تنهایی پرهیاهو
دین و حقوق بشر
دین ابزاری و مدرنیت ابزاری
جایگاه‌ها و هنجارهای بحث
خشونت زبان و زبان خشونت
روشنگری چیست؟
تفسیر و تجربه ستم
سکولاریسم و فمینیسم
نوشتن برای جامعه‌ی مدنی
یاد آن تابستان (سخنرانی به دعوت «کانون ۶۷» در جلسه‌ای در روز ۳۰ اوت ۲۰۰۸ در شهر کلن به مناسبت بیستمین سالگرد کشتار تابستان ۶۷)
رژیم و ایدئولوژی تبعیض
هابرماس و شطرنج‌بازی با گوریل
الهیات شکنجه
گفتگو درباره الهیات شکنجه (بهمن ۱۳۸۸)
چرا رژیم اسلامی را باید جدی گرفت؟
دین‌ْجداخواهی و دولتْ‌جداخواهی
نهاد دین
خشونت دینی و خشونت سکولار
در ایران چه می‌گذرد
مشکل حل نشدنی جمهوری اسلامی با علوم انسانی
بازآمده‌ای کو که به ما گوید راز - مهدی خلجی و اسرار نظم نوین حوزه
سکولاریزاسیون - واگرایی و همگرایی
یارانه‌خواری دستگاه دینی
سکولاریسم چیست؟
مسئله‌ زن در اسلام
حق مسلم ما آزادی است، نه اتم!
ریسک و مسئولیت
مسئلۀ چپ - بررسی کتاب مسئلۀ چپ و آیندۀ آن، اثر میرشمس الدین ادیب‌سلطانی
سکولاریزاسیون: رفع تبعیض و انتگراسیون
جایگاه و اهمیت بحث سکولاریسم در ایران
فلسفه چیست؟
گفتگوی بابک مینا با محمدرضا نیکفر درباره هایدگر (۱. دو چهره هایدگر، ۲. نیچه و واگنر، هایدگر و هیتلر، ۳. حال و هوای هایدگر، ۴. هستی هایدگر و خدای اسلام، ۵. هایدگر و کاریکاتور فردیدی‌اش)
مسائل عمده بحث سکولاریسم
سختی قضاوت درباره حزب توده ایران
نظریه‌های حقیقت
کسروی و مسئله هویت سکولار
عزیمت از «آزادی زن» به قصد آسیب‌شناسی «روشنفکری دینی»
مفهوم منفعت ملی
هویت، بحث ملتِ دپرسیو است؛ گفتگو با محمدرضا نیکفر، وب سایت تز یازدهم.
شکست هرگونه خط اصلاح رژیم
دانش، آزادی‌خواهی و اخلاق- در نقد برنامه اتمی
مفهوم دیسکورس (= گفتمان)
نقد مسئولیت
پرسش از پی زبان باز
حقیقت و مرگ
فمینیسم و عدالت
مشکلِ گرفتاری در جبرِ گسلِ زندگی‌نامه‌ای
انقلاب بهمن: دو روح در یک کالبد
بهایی‌ستیزی: یک آغازگاه عمده نظام تبعیض
تحلیل جنبش سبز؛ به مناسبت پنج سالگی آن
خاورمیانه و درد غیاب آرمان صلح
جنایت و بخشش
تیره‌روزی و بهروزی علوم انسانی در ایران
چند پرسش درباره سکولاریسم
تاریخ مفهوم‌ها
آزادی اندیشه و مسئله جهت‌یابی
آوارگی و شکستن ساختار تئوری سیاسی
یاد و نشان
ذات و ذات‌باوری در بحث کارکرد دین
دین و ترور
مارکس و آزادی
روشنفکری دینی و مسئله شرّ
انقلاب ۵۷ و معنای تاریخی کشتار ۶۷
فاشیسم و اسلامیسم، یادداشتی به مناسبت درگذشت ارنست نولته
ابن سینا و داعش
در ایران چه گذشته است
خودِ دین
علیه وضع موجود
دولت ضعیف، ملت قوی - نمونه پلاسکو
نقد بینش دولت‌محور
دولت و جامعه؛ از دولت‌محوری به جامعه‌محوری
روشنفکری دینی و آغاز و انجام آن
قضاوت کنیم، گفتگو درباره هانا آرنت، قلمرو
اوتوپیا و مسئله افت انرژی اوتوپیایی
علی شریعتی و افت انرژی اوتوپیایی
انتخابات- ملاحظات و تأملات
سنجش مفهوم «اپوزیسیون»
مسئله ایران- در نقد ایدئولوژی ایرانی
علی شریعتی و افت انرژی اوتوپیایی
ناسیونالیسم، فدرالیسم و حق تعیین سرنوشت- بررسی انتقادی
پدیده بورژوازی اسلامی
تأمل بر عدالت
سیستم و مسئولیت
مردم و ملت
سیاست هویتی و تجزیه‌طلبی 

ارتباط

درصورت تمایل میتوانید از طریق ایمیل بامن در تماس باشید


تماس

شبکه های اجتماعی

© حقوق مادی و معنوی این وبسایت برای محمد رضا نیکفر محفوظ است.

Search