بایگانی

الاهیات شکنجه

در آغاز این نوشته، زندان به‌عنوان جای ممتاز پدیداری حقیقت حکومت دینی معرفی می‌شود. از این میقات نقبی زده می‌شود به دین و خدای آن. خدای شکنجه‌گران، که خود طبعاً شکنجه‌گر است، در کانون بررسی قرار دارد. پرسیده می‌شود که مسئولیت این خدا با کی است. در ادامه به شعار «الله اکبر» پرداخته می‌شود، به امکان‌هایی که به دست می‌دهد و محدودیت‌هایی که دارد. در پایان از معنویتی سخن می‌رود که بایستی ابتذال و خشونت دینی را بتاراند. این معنویت، سکولاریسم نامیده می‌شود.

در این جلسه به آزادی عقیده پرداخته شده و به تاریخ گسترش آن در عصر جدید اشاراتی می‌شود. جلسه به ستیز میان ادیان می‌پردازد و در رابطه با آن این نظر را پیش می‌گذارد که شرط صلح میان ادیان، جدایی دین از دولت است. سکولاریسم یک موضوع محوری این جلسه است. در آن توضیح داده می‌شود که چرا سکولاریزاسیون در معنای جداسازی نهادهای دین و دولت، پیش‌شرط دمکراتیزاسیون است.

در این جلسه به این پرسش پرداخته می‌شود که آزادی، وجود واقعی خود را چگونه نشان می‌دهد. برای جامعه‌ای چون ایران حد وجود آزادی، حد تبدیل رعیت به شهروند است. حقوق بشر و حقوق شهروند، شهروندی و جهان‌وندی، انتقاد بر انتزاعی بودن حقوق بشر، حقوق بشر و مبارزه سیاسی، مبارزه در دوران دیکتاتوری، جامعۀ مدنی و لزوم تقویت آن، موضوع‌های اصلی جلسه هفتم هستند.

حق چیست؟ به چه معنایی انسان به عنوان انسان برخوردار از حق است؟ در برابر این نظر که حق مفهومی نسبی است و تابع فرهنگ است، چه می‌توان گفت؟ این جلسه به این پرسش‌ها می‌پردازد و در ارتباط با آنها به این موضوع‌ها: مفهوم حق، حق و وظیفه، حقوق و اخلاق، حقوق در جامعۀ کهن و در جامعۀ مدرن، مفهوم حقوق وضعی، مسئلۀ تبعیض و مبارزه برای برابری، حقوق بشر،  نسبیت‌باوری در بحث حقوق.

ارتباط

درصورت تمایل میتوانید از طریق ایمیل بامن در تماس باشید


تماس

شبکه های اجتماعی

© حقوق مادی و معنوی این وبسایت برای محمد رضا نیکفر محفوظ است.

Search